søndag den 26. august 2018

Den mørke side af liberalismen, verden ifølge Malthus og Ricardo


Denne artikel er et appendiks til den første artikel om liberalismens oprindelse, og samtidig del tre i en større undersøgelse af, hvad de store økonomiske tænkere kan fortælle os om, hvad der skaber økonomisk vækst.

Den første artikel om liberalismen handlede om Adam Smiths forfatterskab, og blev kaldt ”Den lyse side af liberalismen”, fordi Adam Smith har stor tiltro til fremskridtet og generelt er optimistisk indstillet. Denne indstilling står i modsætning til Thomas Malthus og David Ricardo, der derfor får lov til at repræsentere ”den mørke side af liberalismen”.

Adam Smith forventede at den økonomiske fremgang, der kunne opnås gennem øget arbejdsdeling mellem mennesker og nationer, ville blive omsat i et stigende befolkningstal, hvilken han og de fleste i hans samtid anså for en god ting. Et stigende befolkningstal ville gøre nationen rigere og stærkere.

Dette synspunkt skulle snart komme i modvind.

Selvom eftertiden ivrigt accepterede Smiths økonomiske liberalisme, blev hans fremskridtsoptimisme snart erstattet med pessimisme. I det følgende skal vi høre om de to britiske økonomer Thomas Malthus og David Ricardo, der lancerede hver deres dommedags-profeti. Det er visioner om en mørk fremtid, der dog kan omgås eller mildnes, hvis vi vil følge de nævntes herrers instruktioner og anbefalinger.

Malthus og Ricardo visioner er smeltet sammen med Smiths tanker i tidens idehistoriske smeltedigel, og alle tre filosoffer gennemsyrer liberalistisk tankegang i dag. Det er dels visionen om det moralsk forkastelige i at tildele understøttelse og frihedsrettigheder til de fattige, og dels visionen om at frihandel til alle tider og i alle situationer vil være gavnligt for begge parter.

Malthus: Afskaf økonomisk hjælp til de fattige for moralens skyld



Thomas Malthus (1766-1834) publicerede i 1798 en pamflet kaldet “An Essay on the Principle of Population”. Heri gik han imod den spirende vækst-optimisme, der var ved at brede sig i Storbritannien. Og han gjorde det overbevisende.

Malthus (der var præst, økonom, samt professor i historie og politisk økonomi) påpegede nødvendigheden i en så behersket befolkningsstigning som mulig. Og det lykkedes ham at få vendt opinionen i Storbritannien, således at den mand (premierminister William Pitt), der havde fremsat og fået vedtaget økonomisk støtte til fattige børnefamilier med henblik på at øge befolkningstallet, nu trak sit forslag tilbage, med henblik på at hindre en stigning i befolkningstallet.

Hvad var det for en panikreaktion, Malthus havde startet?

I førnævnte Essay gjorde Malthus sig til talsmand for, at befolkningstallet, hvis det ikke blev reduceret af hungersnød eller epidemier, af sig selv ville fordobles hvert 25. år. Det samme var ikke muligt for produktionen af fødevarer. Mens befolkningstallet kunne stige eksponentielt, kunne fødevareproduktionen kun stige lineært.

Det er umuligt at antage, at produktionen de næste 25 år kunne firedobles. Det ville være i modstrid med al vor viden om landbrugsjorden og dens muligheder. Det højeste vi kan forestille os er, at stigningen i de næste 25 år er på størrelse med den nuværende produktion. Lad dette være vor regel. Selvom det ligger langt fra det mulige, og lad os antage at under store anstrengelser kan øens landbrugsproduktion øges for hvert 25. år med et kvantum, der svarer til den nuværende produktion. Selv den mest entusiastiske iagttager kunne ikke antage en større stigning end dette. I løbet af få århundreder ville hver acre her i landet se ud som en have (Malthus, 1798. Oversættelse fra Jensen og Kledal, 1979: 227-228).

Med denne svada lykkedes det Malthus at overbevise ikke bare sig selv, men et flertal af de politiske beslutningstagere om, at det var bydende nødvendigt at holde befolkningstallet nede, hvis man ville forhindre overbefolkning og hungersnød.

Som konsekvens af sin indsigt (og af lutter omsorg for de fattige) foreslog Malthus, at landets fattiglove blev revideret, så støtten til fattige bortfaldt.

På det tidspunkt havde fattige lov at gifte sig, selvom de ikke kunne forsørge deres børn. Som konsekvens heraf steg omkostningerne til forsørgelse af de fattige. Hermed formindskedes den andel af samfundets goder, ”som ellers skulle tilkomme de mere arbejdsomme og værdigere medlemmer af samfundet, og således tvinges på samme måde flere til afhængighed af sognets hjælp. Lykkeligvis for England er det stadig uafhængighedens ånd, der præger bondestanden. Fattiglovene er skabt for at bortrydde denne ånd” (Malthus, 1798. Oversættelse fra Jensen og Kledal, 1979: 184-185).

Med denne argumentation fremstår Malthus som den liberalistiske anti-tese til Smith. Begge er liberalister. Men hvor liberalismen hos Smith går ud på at frisætte individet, så det får udnyttet sit kreative potentiale til gavn for hele samfundet, så mener Malthus at den frihed ikke skal gælde alle. Frihed til de rige (de flittige og arbejdsomme, ifølge Malthus) øger rigdommen. Men frihed til de fattige (de dovne driverter og døgenigter, ifølge Malthus) underminerer arbejdsmoralen og øger fattigdommen. Derfor skal de fattige ikke nyde de samme friheder (retten til at gifte sig) og privilegier (mad og husly) som de rige.

Mens Malthus’ moralske synspunkter stadig høres i debatten i dag, står det klart at de kendsgerninger, der ledte ham frem til disse synspunkter, viste sig ikke at være kendsgerninger alligevel.

Malthus tog fejl, både med hensyn til udviklingen i befolkningstallet og udviklingen i fødevareproduktionen.

Befolkningstallet steg, men slet ikke så voldsomt som en firedobling hvert 25. år. Ikke desto mindre havde Malthus øje for, at en eksplosion i befolkningstallet var en reel mulighed. I 1696 mente datidens demografer, at der fandtes 5,5 millioner sjæle i Storbritannien, og forudså en fordobling af folketallet over de næste 600 år (Heilbroner, 1953: 75-76). Men allerede i 1801 var folketallet fordoblet til 11 millioner. Og i 1901 var folketallet steget til 41,5 millioner (en stigning på 277 procent på et århundrede). I 2001 var befolkningstallet blevet til 59 millioner (en stigning på 42 procent på et århundrede). Vi ser altså, at der kom en voldsom stigning i befolkningstallet i det nittende århundrede, men bemærker også at stigningstakten faldt betydeligt i det efterfølgende århundrede (datagrundlaget for beregningerne er taget fra Historical Population of United Kingdom, 43 AD to Present).

Det skulle vise sig, at fødevareproduktionen kunne øges langt mere end Malthus forudså, og det samme gjaldt produktionen som helhed. Fra år 1800 til år 2010 blev produktionen i Storbritannien 64 gange større (elleve gange større per indbygger). Med andre ord steg produktionen så rigeligt, at det kunne kompensere for stigningen i befolkningstallet i en sådan grad, at der kunne blive råd til både at tage sig af de fattige og samtidig belønne ”de arbejdsomme og værdigere individer”.

Det som Malthus og mange sammen med ham (og efter ham) undervurderede, var det vækstpotentiale der fandtes i produktivitetsforbedringer via teknologiske fremskridt.

Ricardo: Arbejdernes fattigdom som løftestang for frihandel



Vi er nået frem til en tredje af de store liberalister, hvis idemæssige arv ikke kan undervurderes, nemlig David Ricardo (1772-1823).

Ricardo var Malthus gode ven. De var ofte uenige, men delte alligevel en grundlæggende pessimisme på menneskehedens vegne. Ricardo (der var økonom, bankmand, succesfuld spekulant og medlem af det britiske underhus) er interessant for os, fordi han formår at forene Malthus og Smith, og desuden videreudvikler Smiths tanker om frihandel, med sin teori om de komparative handelsfordele.

Også Ricardo undervurderede den udvikling i produktiviteten, der var under opsejling. Ricardos analyse er dog alligevel mere raffineret end Malthus’ analyse. Ifølge Ricardo er samfundet opdelt i tre klasser: Dels virksomhedsejerne, dels godsejerne der lever af renterne på deres jord, og dels arbejderklassen.

I Ricardos dystopiske verden er det uheldigvis sådan, at initiativer der øger samfundets produktion (fører til økonomisk vækst), hverken tilgodeser dem der tager initiativet (virksomhedsejerne), eller dem der udfører det hårde arbejde (arbejderklassen). Overskuddet vil i stedet tilfalde den dovne snylterklasse, der lever af renterne fra den jord de har arvet.

Disse adelige driverter, som vi kender fra Jane Austens romaner, dyrker ikke selv deres jord, men forpagter den og lever af renteindtægterne, og derudover nyder et luksuriøst liv uden andre bekymringer, end hvordan de får afsat deres døtre til unge mænd, der står til at arve store godser, således at deres luksuriøse levestandard kan opretholdes gennem generationerne.

Når virksomhedsejerne tager initiativ til at øge produktionen, og ansætter flere arbejdere på fabrikkerne, øges efterspørgslen efter arbejdskraft. Det stiller arbejderne i en bedre forhandlingsposition, hvorved de kan presse lønningerne op. De højere pengelønninger for arbejderne vil dog på langt sigt aldrig kunne blive til stigende reallønninger, for arbejderne vil bruge deres højere løn på at formere sig, og herved stiger efterspørgslen på fødevarer. Fødevarer produceres ude på markerne, og disse ejes af godsejerne. Jo mere efterspørgsel der kommer på fødevarer, jo mere vil renten på jord stige, og jo mere vil godsejerne tjene.

Hele dette ræsonnement opsummerer, hvad eftertiden har kaldt Ricardos Jernhårde Lønningslov. Den forklarer, hvorfor arbejderne aldrig kan gøre sig håb om en højere levestandard (Heilbroner, 1953: 96-97).

Når Ricardo skrev, gjorde han det, i modsætning til Adam Smith, abstrakt og med anvendelse af ræsonnementer løsrevet fra virkeligheden. En skrivestil der gjorde ham populær, og som sidenhen er blevet imiteret af de fleste økonomer (forståeligt nok, kun de færreste orker at forholde til historiske fakta, der i deres omfattende virvar alt for ofte rummer potentialet til at tilbagevise enkle og smukke teorier). Ikke desto mindre må Ricardos formidling ikke fjerne vores fokus fra, at han skrev med en bagtanke. Hans forfatterskab kan læses som et forsøg på at stække godsejerklassen og promovere frihandel.

I hele Ricardos levetid steg kornpriserne, og som følge heraf også jordrenten, den profit som godsejerne kunne indkassere alene ved at eje jord. Denne udvikling hang ikke kun sammen med stigningen i befolkningstallet og den heraf afledte efterspørgsel, men også med de protektionistiske kornlove (gældende fra 1815-1846), der netop var til fordel for godsejerne, frem for arbejderne og virksomhedsejerne.

Ricardo mente, at hvis man afskaffede kornlovene, og tillod import af billigt korn, ville det løse problemet, eller i hvert fald afbøde det for en tid. Derfor var Ricardo en varm fortaler for frihandel, og heri kan vi se hans motivation for at videreudvikle Adam Smiths argumentation for frihandel med teorien om de komparative handelsfordele (Heilbroner, 1953: 98).

Den gensidige fordel for to nationer ved at handle sammen, hviler hos Smith på den præmis, at de to nationer hver især besidder absolutte fordele overfor hinanden. Storbritannien er bedre til at producere klæde end Portugal, til gengæld er Portugal bedre end Storbritannien til at producere vin. Her er det oplagt, at de to lande bør bytte vin med klæde, frem for at forsøge at producere det selv.

Men hvad nu, hvis der er tale om to nationer, hvor det ene land ingen handelsfordele har over for det andet? Vil det i denne situation ikke være klogest for det mindre udviklede land, at afstå fra at handle med det mere udviklede? Nej, mente Ricardo. Det kunne stadig betale sig for begge lande at handle med hinanden.

Forklaringen leverede Ricardo i 1817 i ”On the Principles of Political Economy and Taxation”, hvor han udlægger teorien om de komparative handelsfordele. Essen af teorien er følgende: Lad os antage et underviklet land, der kan producere 10 enheder klæde med 20 enheder arbejdskraft, samt 10 enheder korn med 15 enheder arbejdskraft. På hvilken måde skal dette land få gavn af at handle med et udviklet land, der kan producere begge typer varer med blot 10 enheders arbejdskraft? Ifølge Ricardo ved at producere mere korn, og bytte dette til klæde. Ved at bytte lige over med klæde for korn, kan det underudviklede land spare arbejdskraft og herved forøge sin produktion (Chang, 2014: 116-117). 

Med denne teoretiske udbygning blev vores gennemgang af den klassiske liberalisme komplet.

Litteratur

Chang, Ha-Joon: Economics: The User's Guide. Pelican 2014. 

Heilbroner, Robert: The Worldly Philosophers. Penguin Books 1999. Orginaludgave fra 1953.

Jensen, Erik og Birger Kledal: Den Industrielle Revolution i England 1780-1850.  Gjellerup 1979.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar