Hvem bærer ansvaret for, at Danmark har verdens højeste skattetryk? Skattetrykkets historie er en elementært spændende krimi. Plottet rummer mange overraskelser. Kan du gætte, hvem der er den skyldige?
Hvad er skattetrykket?
Med et skattetryk på 50,3 % havde Danmark verdensrekorden i
skattetryk i 2014. Det har foranlediget bekymring, om hvorvidt den høje skat
får folk til at arbejde mindre eller tage til udlandet og arbejde.
Men hvad er egentlig skattetrykket? Og hvorfor er det så
højt?
Skattetrykket viser, hvor mange penge der opkræves i Danmark
i skatter og afgifter angivet i forhold til værdien af landets samlede
produktion (bruttonationalproduktet). Hvis den samlede produktion i Danmark
havde en værdi af 2000 mia., og der i Danmark blev opkrævet 1000 mia. i skat,
ville skattetrykket i forhold til BNP altså være 50 %.
Imidlertid, som det vil blive eftervist nedenfor, er
skattetrykket et meningsløst mål, hvis man ønsker at bestemme, hvilken
betydning skatterne har haft for den økonomiske vækst.
Hvad er der i vejen med skattetrykket som måleenhed?
- Mange tror at skattetrykket måler deres indkomstskat. Et skattetryk på 50,3 % som i 2014, indebærer ikke at gennemsnitsdanskeren betaler 50,3 % i skat. Det viser blot hvor mange penge, der alt i alt bliver indkrævet i Danmark via skat, afgifter og bøder betalt af personer og virksomheder (faktisk betalte den gennemsnitligt lønnede enlige dansker uden børn 38,1 % i indkomstskat i 2014).
- Skattetrykket er ikke internationalt sammenligneligt. I Danmark betaler vi skat af overførselsindkomster. Det er der ikke mange andre lande der gør, og slet ikke i samme omfang. I de fleste andre lande, er overførselsindkomsterne mindre i kroner og ører, men til gengæld skattefrie. Den danske stat uddeler altså med den ene hånd nogle penge, som den opkræver igen, inden de overhovedet forlader statskassen. I praksis betyder det, at Danmarks skattetryk bliver cirka fire procent højere, end hvis overførselsindkomster havde været skattefrie og tilsvarende mindre (jævnfør dette svar fra Finansministeren på Finansudvalgets spørgsmål: http://www.ft.dk/samling/20141/almdel/fiu/spm/310/svar/1247415/1523161/index.htm). Dermed kommer skattetrykket til at fremstå højere i international sammenligning, end der reelt er belæg for.
- Skattetrykket afspejler ikke nogen skattesats, som enkeltpersoner og virksomheder i økonomien kan tænkes at reagere på. Hvor meget enkeltpersoner og virksomheder faktisk betaler i skat, har intet at gøre med skattetrykket.
- Skattetrykket er følsomt over for konjunkturer. Det indebærer for eksempel, at en skattelettelse, hvis den fører til øget økonomisk aktivitet, også kan føre til et stigende skattetryk. Øget økonomisk aktivitet får flere i beskæftigelse. Omsætningen stiger. Indtægterne til staten påvirkes, og dermed presses skattetrykket op.
Skattetrykket er derfor decideret misvisende som måleenhed,
hvis man ønsker at udlede, hvordan de økonomiske aktører reagerer, når de
oplever ændringer i hvor meget de betaler i skat. Præcis hvor misvisende vil
blive klart, i den følgende gennemgang af skattetrykkets historie i Danmark.
Skattetrykkets historie
Hvem bærer ansvaret for det høje skattetryk i Danmark?
Mistanken falder umiddelbart på de regeringer, der har sat skatten op gennem
øgede skatteudskrivninger.
Men at hæve skattesatserne, er ikke det samme som at hæve
skattetrykket.
På nedenstående graf fra Skatteministeriet, kan vi se
udviklingen i skattetrykket i Danmark. Læsere med en længere karriere bag sig
(og dermed erfaring med at betale skat), vil vide, at størrelsen af deres
personlige skatteindbetalinger IKKE har flugtet med skattetrykket.
Skattetrykket i Danmark siden 1971
Kilde: Skatteministeriet.
http://www.skm.dk/skattetal/statistik/generel-skattestatistik/skattetrykket-i-danmark-2010-2016.
Besøgt 27. marts 2016. Tekst-tilføjelser ved Balder Asmussen.
Nedenfor følger en række nedslag i skattetrykkets historie,
der skal illustrere måleenhedens utilstrækkelighed, når vi ønsker at måle
skatternes betydning for vækst og beskæftigelse.
1974: Ufinansieret skattelettelse
Poul Hartlings smalle Venstreregering vedtager i 1974 en
omfattende ufinansieret skattelettelse (ufinansieret = ikke modsvaret af
besparelser på statens finanser). Året efter sænker Anker Jørgensens
socialdemokratiske regering momsen midlertidigt. Denne ekspansive finanspolitik
virker efter hensigten, og genererer vækst og beskæftigelse, og dermed flere
statsindtægter. De øgede indtægter har formentlig bidraget til et stigende skattetryk. Vi ser altså en indikation af, at en
skattelettelse kan føre til stigende skattetryk.
1979: Økonomisk stramning
Som reaktion på anden oliekrise strammer Anker Jørgensen den
økonomiske politik i Danmark. Massive afgiftsforhøjelser, rentestigning,
løntilbageholdenhed, og devalueringer svækker den indenlandske efterspørgsel,
hvad der helt efter hensigten fører til arbejdsløshed og dermed mindsket
økonomisk aktivitet (men også forbedret konkurrenceevne over for udlandet). Som
følge af den mindskede økonomiske aktivitet får staten færre indtægter, og
dermed falder skattetrykket. Vi ser altså, at en skattestigning fører til faldende
skattetryk.
1983: Forbrugsfest
Firkløverregeringen gennemfører endnu en økonomisk
stramning, men takket være den forrige regerings genopretning af
konkurrenceevnen i kombination med et internationalt opsving, krydret med den
konservative statsminister Poul Schlüters løfter om skattelettelser på længere
sigt, skabes der optimisme og aktivitet i økonomien. Pengene fosser ind i
statskassen og skattetrykket stiger. Vi ser altså, at en finanspolitisk
stramning fører til stigende skattetryk, når stramningen ledsages med løfter om
skattelettelser på længere sigt.
1986: Kartoffelkur
Schlüter-æraens forbrugsfest ender med danmarkshistoriens
største underskud på betalingsbalancens løbende poster. De lovede
skattelettelser må aflyses, og erstattes af skattestigninger,
afgiftsforhøjelser og stram kreditpolitik (den såkaldte Kartoffelkur). Den
økonomiske aktivitet falder, hvorved staten mister indtægter. Vi ser altså, at
skattestigninger fører til faldende skattetryk.
1993: Bruttoficering af overførselsindkomster
Overførselsindkomsterne i Danmark hæves, men gøres samtidig
skattepligtige. Herved stiger det danske skattetryk med adskillige
procentpoint, uden at der opkræves en krone ekstra af skatteborgernes
arbejdsindtægter af den grund. Vi ser altså, at ændringer i administrativ
praksis fører til stigende skattetryk.
2005: Overophedning starter
Nullernes opsving under Anders Fogh Rasmussens VK regering
blev skudt i gang af ufinansierede skattelettelser. Normalt forventer vi, at en
sådan ekspansiv finanspolitik vil generere øget økonomisk aktivitet, og dermed
et øget skattetryk. Denne tendens ses også i 2005, men herefter falder
skattetrykket. Forklaringen er at Anders Foghs finanspolitik, i modsætning til
tidligere tiders finanspolitik, var konjunkturmedløbende. Hvis en ekspansiv
finanspolitik skal skabe økonomisk aktivitet, skal der være ledige ressourcer i
økonomien, der kan aktiveres. Disse ressourcer blev allerede udtømt i 2005.
Derfor førte den ekspansive finanspolitik i 2006 og 2007 til en overophedning i
økonomien. Som resultat heraf blev Danmarks vækst negativ (allerede inden
Finanskrisen). Vi ser altså, at en ekspansiv finanspolitik fører til faldende
skattetryk, når den benyttes i en højkonjunktur med fuld kapacitetsudnyttelse.
2014: Ekstraordinær pensionsbeskatning
Danmark slår alle rekorder i skattetryk i 2014. Hvorfor
stiger skattetrykket kortvarigt og voldsomt midt under danmarkshistoriens
dybeste vækstkrise? I 2013-15 var indtægterne fra personskatterne
ekstraordinært høje, især på grund af en omlægningen af
kapitalpensionsbeskatningen. I 2014 var provenuet af pensionsafkastskatten
ekstraordinært høj. (Kilde: Skatteministeriet.
http://www.skm.dk/skattetal/statistik/generel-skattestatistik/skattetrykket-i-danmark-2010-2016
besøgt 27. marts 2016). Vi ser altså, at et ekstraordinært afkast fra
pensionsopsparingerne, fører til stigende skattetryk.
Den skyldige afsløres
Vi er nu nået dertil i historien, hvor vores detektiv samler
alle de mistænkte, for på dramatisk vis at afsløre den skyldige. Det står klart
at vores hovedmistænkte, skatteudskrivningen, ikke var den skyldige.
Efterforskningen har vist, at i de år hvor skattetrykket satte rekord, var der
helt andre kræfter på spil.
I midtfirserne var det løfter om skattelettelser, der
stimulerede det private forbrug, og hævede skattetrykket. Løfter der i øvrigt
aldrig blev indfriet. I midtnullerne var det ekspansiv finanspolitik under en
højkonjunktur, der fik det private forbrug til at løbe i vejret, hvorved
skattetrykket endnu engang satte rekord. Paradoksalt nok førte begge hændelser
til langvarig krise for økonomien, hvad der fik skattetrykket til at falde
efterfølgende.
Ansvaret for det høje skattetryk, ligger altså ikke hos de
regeringer, der satte skattesatserne op, men hos dem der undlod at gøre det i
situationer, hvor det private forbrug fik økonomien til at overophede. Det
fremgår heraf, at det ikke er skattetrykket i sig selv, som er problematisk.
Derimod er problemet, hvad det høje skattetryk er et symptom på. Nemlig at man
fra politisk side har ført en økonomisk politik, der forstærkede de økonomiske
konjunkturer i stedet for at udjævne dem.
Ligesom i Mordet i Orient Ekspressen er der mere end en
skyldig. Og hvem skulle have troet, at den ansvarlige for den absolutte rekord
i skattetrykket i 2014, ville være alle os der sparer op til pension? Det er
den stadigt voksende danske pensionsformue, der generer afkast af et sådant
omfang, at skattetrykket slår alle rekorder. Og ligesom i Mordet i Orient
Ekspressen vil jeg hævde at forbrydelsen kan retfærdiggøres, og de skyldige må
gå fri. Det er jo ikke skattetrykkets størrelse, der er problemet. Det
interessante er hvad skattetrykket er et symptom på. Og i dette tilfælde er det
høje skattetryk et symptom på, at Danmark takket være borgernes store
pensionsformue, er godt rustet til imødegå fremtidens ældreboom.
Morale
Og hvad har vi så lært af denne historie? For det første at
skattetrykket er en ubrugelig måleenhed i debatten om skattens effekter på
samfundsøkonomien. For det andet, at effekterne af henholdsvis skattestigninger
og skattesænkninger er kontekstafhængige. Skattelettelser, om de reelle eller
forventede, kan være benzin på bålet, hvis de gives i en situation, hvor det private forbrug er ved at komme ud af kontrol.
Tak til stud. scient. pol. Nadine Lund Hollmann for informationsindsamling og databehandling, samt kritisk gennemlæsning af manuskript.
Tak til stud. scient. pol. Nadine Lund Hollmann for informationsindsamling og databehandling, samt kritisk gennemlæsning af manuskript.
Balder. Det var simpelthen fremragende. Mange tak.!
SvarSletTak ukendte beundrer :)
SvarSletHvis man letter skatten og der kommer flere indtægter fordi at produktionen stiger, så betyder det jo ikke at skattetrykket er steget. Skatteindtægterne er steget. Eller har jeg misforstået noget?
SvarSletikke hvis stigningen er proportional
Slet